Mateřská škola Vlkava
Aktivity v MŠ
Aktivity jsou zařazovány do vzdělávací nabídky mateřské školy a jsou včleněny do školního vzdělávacího programu. Tvoří nedílnou součást naší práce a jsou zajišťovány učitelkami školy. Děti rozvíjí svůj talent, samostatnost, zdravé sebevědomí, manuální zručnost, sociální vztahy atp. Různorodost těchto aktivit vede k podpoře talentovaných a nadaných dětí. Činnosti probíhají podle pravidelného rozvrhu během pobytu dítěte v mateřské škole a to v odpoledních hodinách. Jsou určeny také jako klidové činnosti pro děti, které nevyžadují odpolední spánek (děti odpočívají dle svých individuálních potřeb). O účasti v těchto aktivitách rozhoduje samo dítě.
Nabízíme pro děti tyto aktivity:
Cílem jsou činnosti zaměřené na přípravu dítěte na vstup do ZŠ. Děti získávají, procvičují a opakují své znalosti, jsou vedeny k samostatnému plnění úkolů, rozvíjení logického myšlení atp. Využíváme pracovní sešity a listy. Individuální přístup k dětem s odkladem školní docházky probíhá v průběhu každého dne. Naší snahou je snížení počtu těchto dětí. S mladšími dětmi pracujeme průběžně v týdnu, dle jejich zájmu.
Vedeme děti k tvořivosti a to metodami objevování, experimentování, podporou vlastní aktivity při řešení problému atd. Nechceme, aby děti trávily čas u moderních ICT technologií, ale do vzdělávání začleňujeme moderní digitální technologie, které se snažíme propojit s tvořivostí, aby děti získaly potřebnou manuální zručnost a technickou představivost.
- čtvrtek
Cílem jsou činnosti zaměřené na specifické rozšíření a prohloubení znalostí dětí při seznamování s cizím jazykem. Jsou vedeny pověřenou učitelkou z mateřské školy s využitím podpory asistentky z jazykové školy, která mluví pouze anglicky – autentický motivační faktor, upevnění správné výslovnosti.
Cílem je rozvíjení představivosti, tvořivosti, kreativity, estetického vnímání, fantazie, konstrukčního a experimentálního myšlení dětí, zvládání jemné motoriky, seznamování s výtvarnými a pracovními pomůckami a nářadím, netradičními materiály a náročnějšími technikami. Děti jsou vedeny k zájmu o práci vlastní i druhých, potřebě pomáhat, hodnotit a vzájemně oceňovat výsledky činností. Největší důraz však klademe na podněcování dětí k radosti z tvůrčí práce. Výkresy a výrobky dětí zdobí prostory mateřské školy jako sezónní dekorace, tematické výstavky a některé jsou posílány do soutěží a na výstavy.
Cílem je relaxace, nácvik správných návyků při dýchání, vzbuzení zájmu o hudbu, poznávání různorodosti hudebních nástrojů a v neposlední řadě zvládnutí základů hry na flétnu.
Radost z pohybu, procvičí si rytmus, pohyb a tanec je přirozeným a radostným projevem dítěte, podporujeme vnímavost a citlivost, naslouchat hudbě, v tanečních hrách se děti seznamují s melodií, harmonií, rytmem a dynamikou v hudbě i pohybu, poznávají prostor, ve kterém se pohybují, učí se vnímat, že v něm nejsou samy, poznají souznění a sílu skupiny, vzájemný vztah a propojení ve dvojici.
Jóga a meditace pro děti předškolního věku obsahuje speciálně vybrané pózy, které jsou inspirovány přírodou a zvířaty (hora, strom, kočka, lev, kobra.). Jóga u dětí zklidňuje emoce, pomáhá dětem uvolnit se, působí na dětskou představivost, je účinná i jako prevence onemocnění. Prvky dětské jógy se liší od té pro dospělé především jednoduchostí sestav, vyšší dynamičností a především promyšlenou zábavnou motivací. Cílem je, aby se dětská jóga stala hravou formou cvičení, při které si děti osvojí správné dýchací návyky a udrží tělo v dobré duševní i fyzické kondici. Zařazujeme také cviky Taj-či zaměřené na celkové držení těla, které vychází z konkrétních taj-či pozic.
Při různých pohybových aktivitách si děti upevní tělesnou zdatnost, správné držení těla, pohybovou kulturu, radost z pohybu a procvičí si celé tělo - zdravotní cvičení, vyrovnávací, protahovací, uvolňovací, dechová a relaxační cvičení s různým náčiním i bez něj (míčové hry, trampolína, skluzavka, pinponk, balanční míče atp.). Mateřská škola je zapojena do projektu České obce Sokolské – Se Sokolem do života aneb Svět nekončí za vrátky, cvičíme se zvířátky.
Cílem je rozvíjet odpovědný postoj předškolních dětí, jejich rodičů a učitelů k životnímu prostředí. Všichni se budeme více zajímat o své okolí, školu, třídu, dění ve škole, učit se jednat s dospělými, obhajovat své názory, rozvíjet praktické a manuální dovednosti, které vedou ke zlepšení životního prostředí. Témata, na která se budeme zaměřovat – odpady, jídlo, prostředí školy, voda. Přesný plán setkání a činností je vyvěšen na nástěnce školy a pravidelně aktualizován.
Dechová cvičení, fonační cvičení, rozvoj fonematického sluchu, grafomotorická cvičení, zrakové vnímání, rozvoj jemné motoriky, sluchového vnímání, rozumových schopností, průpravná logopedická cvičení atp.
-
PŘEDŠKOLÁČEK
Cílem jsou činnosti zaměřené na přípravu dítěte na vstup do ZŠ. Děti získávají, procvičují a opakují své znalosti, jsou vedeny k samostatnému plnění úkolů, rozvíjení logického myšlení atp. Využíváme pracovní sešity a listy. Individuální přístup k dětem s odkladem školní docházky probíhá v průběhu každého dne. Naší snahou je snížení počtu těchto dětí. S mladšími dětmi pracujeme průběžně v týdnu, dle jejich zájmu.
Vedeme děti k tvořivosti a to metodami objevování, experimentování, podporou vlastní aktivity při řešení problému atd. Nechceme, aby děti trávily čas u moderních ICT technologií, ale do vzdělávání začleňujeme moderní digitální technologie, které se snažíme propojit s tvořivostí, aby děti získaly potřebnou manuální zručnost a technickou představivost.
- čtvrtek
Cílem jsou činnosti zaměřené na specifické rozšíření a prohloubení znalostí dětí při seznamování s cizím jazykem. Jsou vedeny pověřenou učitelkou z mateřské školy s využitím podpory asistentky z jazykové školy, která mluví pouze anglicky – autentický motivační faktor, upevnění správné výslovnosti.
-
PRACOVNÍ, VÝTVARNÉ A POLYTECHNICKÉ ČINNOSTI
Cílem je rozvíjení představivosti, tvořivosti, kreativity, estetického vnímání, fantazie, konstrukčního a experimentálního myšlení dětí, zvládání jemné motoriky, seznamování s výtvarnými a pracovními pomůckami a nářadím, netradičními materiály a náročnějšími technikami. Děti jsou vedeny k zájmu o práci vlastní i druhých, potřebě pomáhat, hodnotit a vzájemně oceňovat výsledky činností. Největší důraz však klademe na podněcování dětí k radosti z tvůrčí práce. Výkresy a výrobky dětí zdobí prostory mateřské školy jako sezónní dekorace, tematické výstavky a některé jsou posílány do soutěží a na výstavy.
-
VESELÉ PÍSKÁNÍ A ZDRAVÉ DÝCHÁNÍ, HUDEBNĚ POHYBOVÉ ČINNOSTI, HRA NA HUDEBNÍ NÁSTROJE
Cílem je relaxace, nácvik správných návyků při dýchání, vzbuzení zájmu o hudbu, poznávání různorodosti hudebních nástrojů a v neposlední řadě zvládnutí základů hry na flétnu.
Radost z pohybu, procvičí si rytmus, pohyb a tanec je přirozeným a radostným projevem dítěte, podporujeme vnímavost a citlivost, naslouchat hudbě, v tanečních hrách se děti seznamují s melodií, harmonií, rytmem a dynamikou v hudbě i pohybu, poznávají prostor, ve kterém se pohybují, učí se vnímat, že v něm nejsou samy, poznají souznění a sílu skupiny, vzájemný vztah a propojení ve dvojici.
-
CVIČENÍ JÓGY A POHYBOVÉ AKTIVITY
Jóga a meditace pro děti předškolního věku obsahuje speciálně vybrané pózy, které jsou inspirovány přírodou a zvířaty (hora, strom, kočka, lev, kobra.). Jóga u dětí zklidňuje emoce, pomáhá dětem uvolnit se, působí na dětskou představivost, je účinná i jako prevence onemocnění. Prvky dětské jógy se liší od té pro dospělé především jednoduchostí sestav, vyšší dynamičností a především promyšlenou zábavnou motivací. Cílem je, aby se dětská jóga stala hravou formou cvičení, při které si děti osvojí správné dýchací návyky a udrží tělo v dobré duševní i fyzické kondici. Zařazujeme také cviky Taj-či zaměřené na celkové držení těla, které vychází z konkrétních taj-či pozic.
Při různých pohybových aktivitách si děti upevní tělesnou zdatnost, správné držení těla, pohybovou kulturu, radost z pohybu a procvičí si celé tělo - zdravotní cvičení, vyrovnávací, protahovací, uvolňovací, dechová a relaxační cvičení s různým náčiním i bez něj (míčové hry, trampolína, skluzavka, pinponk, balanční míče atp.). Mateřská škola je zapojena do projektu České obce Sokolské – Se Sokolem do života aneb Svět nekončí za vrátky, cvičíme se zvířátky.
-
EKOTÝM
Cílem je rozvíjet odpovědný postoj předškolních dětí, jejich rodičů a učitelů k životnímu prostředí. Všichni se budeme více zajímat o své okolí, školu, třídu, dění ve škole, učit se jednat s dospělými, obhajovat své názory, rozvíjet praktické a manuální dovednosti, které vedou ke zlepšení životního prostředí. Témata, na která se budeme zaměřovat – odpady, jídlo, prostředí školy, voda. Přesný plán setkání a činností je vyvěšen na nástěnce školy a pravidelně aktualizován.
-
LOGOPEDICKÁ PREVENCE
Dechová cvičení, fonační cvičení, rozvoj fonematického sluchu, grafomotorická cvičení, zrakové vnímání, rozvoj jemné motoriky, sluchového vnímání, rozumových schopností, průpravná logopedická cvičení atp.